Vendegtoll-Public Bar I.
2009. szeptember 13. írta: Barman's Choice

Vendegtoll-Public Bar I.

 

Evés és ivás közben mindig szerettem az épp fogyaszott termék dobozát-üvegét vizsgálgatni, mit is töltök magamban éppen, és ha jól emlékszem, egy 10 éves Taliskernél felfigyeltem egy kis furcsaságra a hátsó cimkén: mit Farbstoff, valamint a "farveren justeret med karamel". No, ebből az utolsó szót értettem, de reméltem nem az, amire gondolok. :)
De bizony az lett, mert pár gyors utánkeresés kiderítette, hogy ez bizony karamel, azaz szinezék. Csöppet el elszontyolodtam, hisz azok után, hogy kemény ezreket kiadok egy minőségi italért, elvárnám, hogy csak a legtermészetesebb anyagok kerüljenek bele. Na jó, azért aggódni nem kell, mert ez a karamel (hivatalos megnevezése E150a), természetes anyag, és a skót törvény is engedélyezi belepakolni a whisky-be, Hogy miért? Egyrészt azért, hogy állandóságot sugalljon a vásárlónak, ha már egyszer bejött neki egy fajta ital, akkor máskor is megvegye ugyanazt. De mi van akkor, ha a következő évjárat épp kicsit fakóbb, más szinűbb lesz? Ekkor kell a karamel segítsége, hogy ugyanolyan színt érjenek el, mint azelőtt. Másrészt, ha egy kezdő whisky-ivó vásárolni megy, végignézi a kínálatot (itt a zöld üvegesek ugyan kiesnek), és látja, hogy a különböző márkák más színűek. Nézegeti, hogy óóó, ez milyen szép sötét színű, bizto, hogy ez a legfinomabb is (ezt én is, és gondolom még sokan mások is így gondolták). Hát igen, ez tévedés. Pár apró csepp karamel a vízből is olyan gyönyörű whisky-színű italt varázsol, hogy az valami csoda. Tehát innentől kezdve gyakorlatilag felesleges a whisky színét elemezni, hogy milyen hordóban érlelődhetett, milyen idős lehet, mert át vagyunk vágva a palánkon. Visszatérve a fakóbb, világosabb színre tehát, a szín nem dönti el, hogy milyen ízű a whisky, én is sok nagyon világosat ittam, és mind tökéletes ízű.
Kiderült tehát, hogy a whisky-k nagy része szinezett. Ennek a szinezéknek az illatra vagy ízre ha jól tudom semmi hatása, bár van aki érzi. Ebben nem tudok dönteni, mivel nem kóstoltam ugyanabból a fajtából még szinezettet és nem szinezettet.
E-mailben felkerestem egy csomó ismert lepárlót, rákérdezve erre a karamel dologra. Sokan nem írtak vissza, de páran azért vették a fáradságot. :) Hozzáteszem, ez a szinezék egy elég kényes téma whisky-iparnak. Röviden itt van pár válasz:

Glenfiddich: nagyon kis mennyiségű karamelt használunk a kívánt szín elérésére.

BenRiach: nincs hozzáadott szinezék az érlelt maltokban.

Aberlour: van olyan malt, amihez egy kevés karamel kerül. Itt nem derül ki, hogy pl minden 10 évesbe kerül, a 15-be meg nem, vagy pl a 10 évesen belül van amihez kell, másikhoz pedig nem.

Ardbeg: nem használunk szinezéket a maltunkhoz.

Benromach: a termékeink nagy részéhez nem használunk szinezéket. Azt hiszem, itt a single maltokra gondol, a blendekhez pedig használnak. Mint mindenhol.

Highland Park: az új palackozásoknál már nem használunk karamelt, mivel új, jobb minőségű (és drágább) hordókat alkalmazunk, elkerülve ezzel a szinezék használatát. Ők egy nagyon jó példa erre, ha egymás mellé tudunk helyezni egy régi és egy új csomagolású 12 éveset. A régi sokkal sötétebb.

A szinezékkel kapcsolatban sok mindent tudtam Ralfy-tól (ralfy.com), aki nagy tapasztalattal rendelkezik e téren, és elmondása szerint igazán csak abban a maltban nincs karamel, amire rá is van írva, hogy mentes tőle.

Itt még kicsit kitérnék a hűtve szűrésre is, mivel mostanában (szerencsére) kezd divatos lenni a nem hűtve szűrt (non chill filtered) és szinezék-mentes single malt.
Ezzel az eljárással nagyon alacsony (gondolom minusz) hőmérsékletre hűtik a whisky, és így szűrik meg, ezáltal az apró, szemmel is látható kis anyagok nem kerülnek a palacka, ezáltal tisztább italt kapunk, ami ugye szép és valahol el is várható. De ezzel együtt különböző olajok és ásványok is szűrésre kerülnek, amik amúgy (valószínűleg) gazdagítják a whisky ízét. A nem hűtve szűrt whisky víz hozzáadásával vagy egyszerű hűtéssel homályos zavaros lesz, valamint a palack alján sokszor találni kis mütyűröket, amik szép lassan úszkálnak, és látni, hogy nem buborékokról van szó. Ez van akit zavarhat, főleg egy tapasztatlan, hogy némá, koszos a whisky, ezt meg nem veszem. Pedig ez így természzetes, és érdekes is, hogy így megváltozik valami vízzel keverve, nekem személy szerint tetszik.

Elnézést, ha valaki ezeket már tudta, vagy nem is érdekli, de valaha és is tapasztalatlan voltam ebben a témában, és valószínűleg örültem volna, ha valahol ez így szépen le van írva, pár palackot megspóroltam volna.

------------------------------

A Vendegtoll rovatban szereplo irasok a szerzok eredeti,javitatlan irasai.A leirtak nem mindenesetben turkozik a blog szerzojenek velemenyet.A rovat irasairol velemenyt alkotni,eszmet cserelni roluk a kommentarok kozt lehet.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fezmin 2009.09.13. 13:37:10

Köszöntem a hozzászólás lehetőségét! :) Remélem segítettem valamennyire eloszlatni a karamell-ködöt! B. Péter (Fezmin)

scotchwhiskyblog 2009.09.13. 15:57:14

Nagyon szivesen. Szerintem ez orok vita marad mindig a single maltok vilagaban,de ha valaki olvassa az irasod,nyomozasod, mar egy kicsit beljebb van:)
süti beállítások módosítása