Vendéglátás és stratégia:a látogatóközpontok
2011. április 24. írta: Barman's Choice

Vendéglátás és stratégia:a látogatóközpontok

A húsvét hétvégéje hivatalosan is a legtavaszibb ünnep.Kevés alkalmasabb időpont van arra,hogy az ember felpakolja a családot és a természetbe vagy egy jól szervezett szabadtéri rendezvényre kiránduljon.A magunkfajta hedonista ilyenkor sem tudja megtagadni magát.Skócia whisky lepárlóinak látogatóközpontjai ideális célpontjai az ilyen kirándulásoknak.

Azt már minden whisky rajongó tudja,hogy az Egyesült Királyság egyik legfontosabb és legkomolyabb terméke a skót whisky.Nem csak export termékként,ami karrierje véget ér a világ italszaküzleteinek polcain vagy egy-egy bár öblös poharaiban.A whisky,miután valaki megkóstolta, mint egy mágnes vonzza az embert Skóciába.És persze ha valaki Skóciában jár,elkerülhetetlen,hogy ne találkozzon az életvízzel valamilyen formában.Az innovatív,úttörő megoldásairól is nevezetes Glenfiddich Distillery volt az első,aki látogatóközpontot nyitott,1969-ben.A visitor centre egy olyan üzleti egység a lepárlók területén ahol egyszerre élvezheti az ember az adott lepárló termékét,élvezheti a természetbe simuló ipar emberbarát oldalát,gasztronómiai élményeket szerezhet,vásárolhat és persze végig követheti a whiskykészítés minden fázisát az aktiv lepárlót végig járva.A Grant család ötlete mára a whisky lepárlók olyan üzleti fundamentumát rakta le,amely nélkül nem csak a whisky lenne kevésbé népszerű de font( mondhatnám azt is dollár,euro) milliókkal lenne "szegényebb" a skót(és persze a brit) nemzetgazdaság.

A látogatóközpontok általában rendelkeznek egy kávézó résszel.Ez egy klasszikus kis vendéglátóegység,ahol ehetünk,ihatunk,megkóstolhatjuk a skót kulinária alapvető ízeit.Főleg aprósütemények,szendvicsek,csinos kis egytálételek adják a választékot a modern igényeknek megfelelő mennyiségben,formában tálalva.A központ legrentábilisabb egysége az ajándékbolt,ahol a lepárló nevével díszitett csecsebecséket vásárolhatunk.Természetesen a lepárló teljes whisky portfoliója is megvásárolható itt és a legtöbb lepárló rendelkezik olyan palackozással amit "distillery only" cimkézéssel ismerhetünk.Ezek a kiadások csak és kizárólag a lepárló látogatóközpontjában kaphatók.Ezzel tisztelik meg azokat az embereket,akik személyesen keresik fel az üzemet.Ezek a whiskyk nagyon ritkán szivárognak ki a kiskereskedelembe,ezért nagy becsben tartják a gyűjtők is.Maguk a whiskyk többnyire hordóerősségű különlegességek,olyan lepárlóknál is,ahol az alapkínálatban ilyenek nem szerepelnek.Ez is növeli exkluzivitásukat.A látogatók különböző kedvezményeket kapnak,nevezetesen a lepárlóba való belépőjegy értéke a látogatóközpontban levásárolható.Átlagosan a belépők ára 5 font,ezért egy csoportos látogatást és pár alap whisky megkóstolását jelenti.Végig járhatjuk a termelés minden fázisát a kísérők kalauzolása mellett.Magasabb árért kaphatunk olyan opciót is,hogy nemesebb,különlegesebb whiskyket is kóstolhatunk a lepárló szortimentjéből.Itt már kisebb csoportban járjuk végig a főzdét.Van lehhetőség kb 25-35 fontért olyan látogatásra,ahol sokszor személyesen a lepárlómester vezet minket körbe és egyenesen a hordóból kóstolhatjuk az adott whiskyt.A vendéglátók nagyon barátságosak,kedvesek.Egy lepárló meglátogatása pontosan olyan élményt ad a turistának,amilyet álmaiban elképzel.Nem véletlen,hogy stratégiai szerepet foglal el az anyacégek üzletpolitikájában a minél magasabb színvonalú,igényes visitor centre megnyitása a lepárló mellett.

A skót whiskyipar legnagyobb játékosa a Diageo.28 lepárlóval uralja az ágazatot.Ebből a 28-ból 12 distillery rendelkezik látogatóközponttal.Most nézzük konkrét számadatokkal,miért is fontos ez a szekciója az iparágnak,mind a whisky,mind a turizmus tekintetében.

2008-ban a Diageo 12 lepárlójának látogatóközpontjai 176 471 látogatót fogadtak.Egy évvel később,2009-ben már 194 505 regisztrált látogató járta körbe az üzemeket.2010-ben,az utolsó feldolgozott adatokkal rendelkező tavalyi évben, már 210 432 fő nézett körbe a lepárlókban.Két év alatt nagyjából 19% növekedést mutatnak az adatok.Impozáns üzleti eredmény,nem?Ha valakinek van kedve,szorozza be ezt a számot 5-tel(nagyjából ez az átlag belépőjegy ára) és kiderül,hogy már csak a belépőjegyekből alaphangon,forintosítva több száz milliót keresnek a cégek.Ehhez jön még a vásárlásokra költött összeg és sokszor a környékbeli szálláshelyeken hagyott vendégpénz.És ez csak a Diageo.Sokkal szebb eredményeket tud felmutatni arányosan egy-egy független cég,ahol a látogatóközpontok fejlesztésére fordított pénz jobban koncentrálódik.Mint pl  Glengoyne Distillery amelyik az egyik legszebb visitor centre tulajdonosa.Vagy Aberfeldyben a Dewar's World of Whiskies,amely az egyik legmodernebb,legszórakoztatóbb élményt nyújtja.De nevesíthetném Famous Grouse Experience-t Crieffben ami egyedülálló kikapcsolódást ad.És vannak olyanok,mint pl a Kilchoman,ahol arra is lehetőség van,hogy egy hétig mint egy munkatárs,résztvegyünk a termelésben.Csak itt mi fizetünk azért,hogy dolgozhassunk.Aztán ott vannak még a kis cottage-k,mint pl a Bowmore Distillery területén a régi,nem használt stillhouse és raktárak átalakításával 4-5 csillagos apartmanok állnak azok rendelkezésére,akik szabadságukat egy-egy lepárló területén belül képzelik el.Üzlet ez a javából..

De térjünk vissza a Diageohoz és az ő látogatóközpontjaihoz:

Distillery 2008 2009 2010
Talisker 41,271 47,115 50,550
Oban 30,057 30,261 32,018
Blair Athol* 23,391 31,093 28,375
Glenkinchie 24,079 22,827 24,465
Dalwhinnie 16,033 17,829 20,645
Glen Ord 16,923 17,204 18,126
Royal Lochnagar 8,840 9,175 12,005
Lagavulin 4,463 5,449 7,854
Caol Ila 3,597 4,979 5,813
Cardhu 4,424 4,315 4,446
Clynelish 2,992 2,971 3,644
Cragganmore** 401 1,287 2,491
Total 176,471 194,505 210,432
*Blair Athol Distillery 2009-ben egy ideig felújítás miatt zárva volt.

**Cragganmore Distillery visitor centre októbertől áprilisig zárva tart.

Láthatjuk,hogy a legforgalmasabb látogatóközpontja a Skye szigeten található Taliskernek van.Ez a brand az összes diageos single malt közül a legnagyobb promociót kapja a cégtől.A Talisker a kiemelt márka,önálló marketinggel.A második helyen álló Oban lehetne akár meglepetés is,hiszen maga az Oban single malt a két darabos portfoliójával (14yo,Distiller's Edition) nem a legpopulárisabb whisky.Itt ami a magas látogatószámot hozza,az a lepárló elhelyezkedése.Az Oban Distillery a kisváros közepén,a kikötőtől nem messze található.Oban az a kikötő,ahonnan a nyugati szigetvilágba,a Hebridákra járnak a hajók.Úgy hívják Gate to Western Isles.Ez magyarázza azt,hogy az amúgy is kedvelt és praktikus turistaállomás Oban egy ilyen pörgős látogatóközponttal bír.A harmadik helyen a Blair Athol amelyik még az Obanhoz képest is szűk kínálattal rendelkezik,nevezetesen egyetlen hivatalos palackozással van jelen a piacon.Mi az oka a népszerűségének?Az,hogy a Highland kellős közepén helyezkedik el Pitlochry kisvárosa,ahol a Blair Athol található.Gyönyörű kis lepárló,virágos,színes,emberléptékű,békebeli,kedves személyzettel.Nekem is ez a kedvencem,nagyon jófejek és tényleg baromira szép a környezet.A negyedik helyen a főváros lepárlója,a Glenkinchie.Személy szerint annyi bajom van velük,hogy a másik lowlandi lepárlója a Diageonak azért lett "halálra ítélve" mert pont a Glenkinchie közlekedési szempontból kedvezőbb helyen volt.Könnyebb volt kialakítani látogatóközpontot itt,mint a Rosebank Distillerynél.Ezért mára a Rosebank elpusztult,pedig a whiskyjük nagyságrendekkel jobb volt mint a Glenkinchie valaha is lesz.Mindenesetre a számok a fenti táblázatban visszaigazolják a Diageonak saját döntésüket,márpedig pénz beszél..Rosebank meghal:(

Szívem egy másik titkos kedvence a Clynelish.Az ő helyezése sem meglepetés,hiszen olyan távoli,kies vidéken van a lepárló,hogy aki oda elutazik,az már tudja,hogy miért megy oda.Ebből a szempontból a Clynelish látogatói,mint ahogy a szintén távoli Islay sziget két diageos lepárlójának (Caol Ila és a Lagavulin)látogatói,igazi whisky rajongók.

Amikor arról beszélünk,hogy a magyar pálinka mit profitálhat a skót single malt tapasztalataiból,akkor a látogatóközpontok pontosan azok amik az igazi áttörést jelenthetik a magyar nemzeti tal számára.Ahol letudod ültetni a turistákat,ahol bemutathatod hogyan készül a pálinka,ahol megtaníthatod őket kóstolni,ahol direktbe eladhatod nekik a termékeidet,ahol olyan személyes kapcsolatokat és kötődéseket lehet kialakítani amelyek megalapozzák a legelkötelezettebb törzsvásárlói réteg kialakulását.Ez a jövő.Ebbe kell pénzt fektetni.Sokkal inkább ebbe,mint az ellenőrizhetetlen minőséget produkáló de azt nagy arccal kiváló házi minőségnek nevező otthoni pálinkafőzésbe.Mert ez teremt állásokat,ez képes kimutatható pénzügyi eredményeket produkálni és ez fogja megerősíteni a termék nemzetközi arculatát.Szerencsére egyre több pálinkafőzde fektet látogatóközpont fejlesztésbe.Nézzük meg a Gyulai Pálinka Manufaktúra vagy épp a Bestillo vendégváróját.

És ha már azzal kezdtük a bejegyzést,hogy tavaszi szabadtéri rendezvény a kulturált alkoholfogyasztóknak,akkor rendhagyó módon most itt van pár hazai rendezvény,ahova érdemes kinéznie a magyar szeszkedvelőknek ha minőségre szomjaznak:Főzdefeszt-Első Hazai Kézműves Sörfesztivál,Budapesti Pálinkafesztivál.

Ha pedig valakit Skóciába vet a jó sorsa,mindenképpen látogasson meg egy whisky lepárlót!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása