Ez volt az év-január
2010. november 30. írta: Barman's Choice

Ez volt az év-január

Általában nem kedvelem az erőltetetten szabályszerűvé silányított,valamikori kreatív vagy hasznos dolgokat.Mint például a top 10-ek,"a hónap legjobbja" nominációk,a körkérdések és a "témává" emelt,túldimenzionált kérdéseket.Blogírásnál nem biztos,hogy ez a legoptimálisabb hozzáállás de engem ez nem hat meg.Nem a kattintás szám motivál,nincsenek reklámok a blogon,nem kényszerít semmi arra,hogy naponta vagy hetente meghatározott letöltést,olvasót produkáljak.Nem kedvelem az évvégi összegző írásokat,a karácsonyi időszak unalomig ismert posztjait.Idén sem fogok arról írni,hogy melyik whisky a "legkarácsonyibb",nem fogok körkérdésből bejegyzést gyártani,hogy "..és Te milyen whiskyt iszol az ünnepek alatt?".Viszont a tavalyi hasonló időszakkal ellentétben idén egy kis sorozatba formálva áttekintem mi történt a skót single malt whisky világában,a blog szempontjából is megközelítve a kérdést.Azért teszem mert szerencsére és büszkeségemre egyre több olyan emailt,üzenetet kapok amik azt mutatják,hogy egyre többen érdeklődnek a malt whisky iránt Magyarországon.És persze azért is mert több száz poszt után azt gondolom,hogy vannak a blogon értékes,jó írások,hasznos információk.Amik most már a blog méretei okán talán már el is felejtődtek még a törzsolvasók körében is.Nem szerkesztem át a régi bejegyzéseket,nem lenne hiteles tőlem.Ezért vannak olyan posztok is a múltban amikben vannak apró hibák,amiket ma már máshogyan írnék meg.Félrevezetés,valótlan nincs bennük de a stílus és a dizájn bizony időnként nem adja át pontosan azt ahogyan én szeretném ha az érdeklődők látnák a blogot,a témát és persze engem.

A cél,hogy 12 részben,havi bontásban visszatekintsünk a lényegesebb és a whisky rajongókat érdeklő hírekre.Mik foglalkoztatták a téma rajongóit,mik voltak az adott hónap jelentősebb palackozásai,pár sztori és minden hónaphoz a jegyzeteimből választok egy maltot,ami az adott hónapot a legjobban megtestesíti számomra.Remélem jó szívvel veszitek és ha úgy sikerül,megígérem,hogy elveimmel ellentétben rendszert csinálok belőle:).Ez volt tehát az idei év:

2010 januárjában a The Maltbank Herald második évfolyamába lépett és egy hónapra volt az első évfordulójától.Eredetileg 2008 novemberében már kreáltam egy blogot de 2009 januárjáig alig féltucat bejegyzés jött össze.Nem tudtam miről akarok írni,hogyan is megy ez a blogolás.A whiskyről 2008 tavaszán még annyit tudtam,hogy Johnnie Walker,Chivas meg,hogy a hotelem bárjában van vagy 100 üveg whisky amiknek a nevét sem tudom kimondani.De mivel pontosan ezért választottam Skóciát,hogy ha már el kell hagynom a hazámat legalább olyan helyre menjek ahol van mit élvezni,tanulni a munka mellett ,fejest ugrottam a whiskybe.A blog ötlete tehát 2008 végére megvolt.Semmit nem tudtam arról,hogy mi veszi körül a whiskyt,különös tekintettel a single maltra.Nem tudtam whisky blogokról és a legelső palack whisky amit Skóciában vettem az első heti fizetésemből,az egy Jameson volt:).A hotel bárjába kerülve azonban rögtön belecsöppentem a jóba.Akkor 117 palack single malt volt a polcunkon.Senki nem volt aki kitudta volna elégíteni a kíváncsiságomat,teljesen elhanyagolt volt a malt kínálás,oktatás.Azt látták rajtam,hogy érdeklődésem több mint praktikus,egyfajta őrültnek,csodabogárnak tartottak.Automatikusan engedték át ezt a részét a hotelnak nekem,automatikusan engem mutattak be a beszállítóknak,a környék lepárlóinak azon munkatársainak akik meglátogatták a hotelt,én kaptam a PR anyagokat,stb.Befizettek  képzésekre ahol 25%-al jobb eredményt értem el a másodiknál,aki skót volt.Úgy,hogy a skót-angolt érteni sem volt egyszerű nem még oktatáson részt venni,ráadásul az ő örökségüket jelentő,nemzetstratégiai témában.Szóval a kezdeti blogolás inkább egyfajta privát napló volt.Aztán 2009 januárjában jöttem rá,hogy mint minden témának,szubkulturának,ennek is megvan a maga irodalma.Elolvastam pár szakíró könyvét,netes bejegyzéseit,rátaláltam a magyar whisky klub lapjára,Kovács Dávid akkori blogjára,három-négy neves nemzetközi whiskyíró honlapjára.Többségük már nem is aktív mára.Ekkor töröltem a blogot és elkezdtem gondolkozni valami egyedibb formán.Ilyen esélyt,hogy a legelső vonalban élve,dolgozva a whiskyvel,kimondottan a single malttal ,kihagyhatatlan lehetőség volt.Azt tudtam,hogy nem szeretnék másolni,a lehetőségeimhez mérten saját stílust szerettem volna mutatni.Megjegyzem,még most sem azt mutatja a blog amit szeretnék de a kezdetekhez képest formálódott természetesen.A kezdeti kapkodó kóstolást felváltotta a tudatosság és a lelkesedést a szakmai igényesség.Így indult el és felvállaltan a folyamatos fejlődést tekintve vezérelvnek a The Maltbank Herald 2009 februárjában.Tehát a 2010-es év tulajdonképpen a harmadik nem hivatalos évfolyam is lehetne de mindenképpen az első olyan év amelyik januártól decemberig folyamatosan van vezetve.Egyébként az igazi dinoszauruszok alig féltucatnyi blogja mellett a mai mainstream angol nyelvű whiskyblogokkal szinte egy időben indult a Maltbank Herald.Valami lehetett a levegőben mert gombamód szaporodtak a blogok akkoriban.Persze mára 80%-uk elhalt.A velem egy időben kezdett blogok még aktívjai már egy év után olyan közegbe emelkedtek amik nagyban megkönnyítik a bloggereik mindennapját.Külön megérne egy írást,hogy melyikük milyen indíttatásból,milyen háttérrel indult,hova emelkedet és most kinek dolgoznak.Persze ezek mind angol nyelvű szakblogok.Privát emberként jó fejek a whiskybloggerek de itt is van egy erős beltenyészet.Én nem szeretek nyomulni,nem a blogból élek,sajnos,ezért nem is kell olyanoknak jópofiznom akiknek nem szeretnék.Na ennyit a múltról s a kezdetekről,térjünk vissza a poszt eredeti témájához.

2010 január elsején azonnal bejegyzéssel kezdte az évet a magyar whisky blog,a The Maltbank Herald(privát szóhasználatban a Malátaparti Hírmondó:).Az új évet éjfélkor egy Highland Park 18 évessel köszöntöttem és reggel hatkor befejezve az előző nap reggel 10-kor kezdett műszakot,egy szendviccsel és vagy hat felessel a gyomromban,január elsején a szobámba érve azonnal feltöltöttem a pár napja megírt idei első posztot.Kis különlegességen gondolkodtam decemberben,mivel lephetném meg a whisky magyar rajongóit akik olvassák a Maltbank Heraldot.Az élet úgy alakította,hogy azokban a napokban a világ mára egyik legismertebb whisky vloggere,Ralfy Mitchell a századik,jubileumi whisky értékelését készült rögzíteni.Ralfy a honlapján egy egyedi stílusban privát felvételein kóstol whiskyket,teszi közzé a neten és hatalmas rajongótábort gyűjtött mára maga köré.Megbeszéltem Ralfyval,hogy "vele" ünnepelném az újévet,legelső bejegyzésnek szánva egy exkluzív riportot vele.Úgy beszéltük meg,hogy azon a napon amikor ő feltölti a 100. értékelését ,megjelenik  a riport.Így 2010 január elsején,első posztként legelsőként a magyar whisky blog köszöntötte Ralfyt e jeles alkalom okán!:)

A riportot egyfajta minőségi ugrásnak is szántam,azt gondoltam és gondolom ma is,stílusos évkezdet volt.Ralfy megosztotta velem és általam gondolatait a whiskyről,a vlogolásról,a whiskyt körülvevő viszonyokról,pár privát véleménnyel kiegészítve.Megtudhattuk,hogyan rögzíti a videós kóstolásokat,milyen whiskyt kreálna ha ő maga készíthetne egy saját maltot,hogy hogyan vélekedik a többi bloggerről és mit gondol a független blogolásról.Érdekességként:Ralfy nagyjából akkor kezdte a "Whisky rewiev" néven ismert vlogját amikor a Maltbank Herald indult:).Kattints ide és olvasd el a blog idei első posztját,a Ralfy riportot!

Ralfy azóta glasgowi otthonából az Ír-tenger egy szigetére,Isle of Man-ra költözött és ebben a pillanatban a 169. whisky rewiev videójánál tart.Carry on,Ralfy:)

Még alig szedtük össze magunkat az év első napjaiban amikor rögtön egy forró témával folytatódott a whiskyév.Igen,folytatódott,szó szerint.Történt ugyanis,hogy 2009 őszén a Diageo,a skót whiskyipar harmadát uraló multicég,egy az egész whiskyvilágot és főleg a whisky blogoszférát megosztó dolgot jelentett be.A sztori onnan indul,hogy 2009-ben a Diageo elárulta Kilmarnockot.Kilmarnock a Johnnie Walker otthona,összeforrt a várossal kétszáz éven keresztül a whisky neve.A gazdasági válság és egyéb üzleti döntések folyamatának a végén véglegessé vált,hogy bezár a kilmarnocki üzem,a Johnnie elhagyja a várost.Hatalmas felzúdulás,tüntetések,csalódás,gyűlölet uralta a témát.A Diageo bevallottan fel volt készülve a negatív reakciókra de saját elmondásuk szerint is sokkolta őket az az érzelmi hullám ami a döntést követte.Ebből a történetből a cég jól ki nem jöhetett és azt kell mondjam,ez a minimum ami járt nekik.Személy szerint mindenféle üzleti indokot elfogadhatatlannak tartok ha tradicionális dolgokról van szó.Vállalva a rugalmatlanság,hozzá nem értés,stb vádját akkor  nagyon haragudtam a Diageora.Mint szinte mindenki.Azokban a hetekben,hónapokban a közutálat tárgya volt a Diageo.Mentek az érvek oda-vissza de gondoljunk már bele mit jelent a tradíciókra oly büszke nemzetnek ha a létező legikonikusabb produktuma több száz éves múltjából,közegéből szimpla anyagi megfontolások okán kiszakíttatik.Maradjunk annyiban,hogy sokkoló.Engem aki a saját hazájában látta,élte át,hogy hogyan tapossák,gyalázzák meg a globalizmus,liberalizmus,talmi européerséget lobogtató erők mindazt ami nekem szellemi és anyagi értelemben vett kollektív örökségem, duplán fájt.Hiszen ez elől "menekültem" egy a hagyományaira oly büszke országba.A kérdés azért volt meredek mert a Diageo nélkül a whisky világ,főleg a single malt ma nem lenne az ami.Nélkülük nem.És ezt el kell ismerni.Mégis,megértettem akik úgy érezték elárulták,megalázták őket.Azokban az időkben a magam módján tüntettem a Diageo ellen.A bárban egyszerűen nem szolgáltam fel diageos maltokat és magam sem fogyasztottam őket.Ha valaki olyan whiskyt kért ami tőlük volt inkább udvariasan vázoltam a történetet és javasoltam egy másik maltot.Szerencsére a hotelem Skóciában is ritka módon több mint négyszáz éves múltra tekint vissza és  az egyik bárunk falán egy eredeti, Rabbie Burns saját keze által oda írt vers van,a másik bárrészünk pedig egy volt barman nevét viseli aki több mint ötven évig dolgozott a hotelban.Így a menedzsereim megértették és elfogadták a kis gerilla akciómat,mondván,ha valakinek,akkor nekünk valahogy kiállást kell mutatnunk minden olyan dolog iránt ami a skót múlt,a hagyományok fontos része.Szóval azokban a napokban tiltóra tettem a diageos maltokat.A Clynelish,Brora,Caol Ila,Lagavulin már akkor is a kedvenceim voltak de magamtól is megvontam arra a hónapra őket.Utólag el kell mondanom,hogy nem csak a privát renomémat dobta meg a környéken az "akció" de a legtöbb pozitiv visszajelzést azokban a napokban kaptuk a vendégektől.És én is sok olyan lepárló maltját kóstoltam meg akkor amikre addig kevesebb figyelem jutott.Szóval ebben a helyzetben a Diageo kijött egy válogatott hordóerősségű single cask sorozattal amit több részletben dobott piacra.Hatalmas hír volt ez mert a cég összes skót lepárlójából mutatott be whiskyket,köztük olyanokat amiket akkor már évtizedek óta nem.Ez volt a Manager's Choice.Óriási várakozás volt aztán jött a hidegzuhany.A Diageo elérhetetlen árakon hozta ki a single maltokat és az erre érkező elsöprő internetes véleményeket,kritikákat lekezelő módon figyelmen kívül hagyta.Sőt,még rontott is a helyzeten amikor a felháborodott netes whisky közösségek atcába vágta,hogy ezt a sorozatot nem a csóróknak szánták.Ez volt az első olyan alkalom amikor a whisky szubkultúra internetes, mainstream és átlag követői úgy martak bele egy multicégbe,hogy azt nem csak magyarázkodásra kényszeritették hanem szembesítették azzal,hogy a whiskyblogoszféra nem csak véleménnyel bír a kérdésben ,hanem olyan szakírókat és közösségeket termelt ki akik hangja képes végigsöpörni a világhálón.Uram bocsá még károkat is képes okozni a cég imázsán.Lehet,hogy ez csak egy szúnyogcsipés volt a Diageonak, mindenesetre azt sokáig vakargatták.A helyzet azóta konszolidálódott de tényszerűen a Manager's Choice nevet hallva a megvetés általános.Persze itt is a leghangosabbak mára megalkuvók lettek és sorban kóstolták,véleményezték a válogatás maltjait.Az év során itt egyfajta szétválását lehetett érzékelni a profi bloggerek és a független bloggerek tekintetében.Ellenségeskedésről persze szó sincs de van aki elveket véd,van aki pedig kihasználja,hogy hozzájuthat az emlitett whiskykhez.Január első hetében ennek a Manager's Choice sorozatnak a második adagját hozta ki a piacra a Diageo.Kattints ide és olvasd el a Manager's Choice történetét és a második adagnyi megjelenésének infóit!

Aztán Skóciában leszakadt a hó.De nagyon komolyan.A Speyside felől súlyos hírek érkeztek.Több focipályányi felületen szakadtak be whiskyraktárak tetejei.Majd a visszaemlékezések során kiderül,hogy amíg a hadsereg és a lepárlók munkatársai keményen mentették a whiskyhordókat a romok alól ezekben a januári napokban,az milyen kihatással lett egy-két distillery palackozásaira.Előfordult,hogy napokra elzárt minket is a közlekedéstől a Highland közepén a hó.A hotel vendégei nálunk ragadtak,elment napokra minden létező áramforrás.Gyertyafény mellett dolgoztunk két este is.Amennyire súlyos volt a helyzet annyira hangulatos is.Nagyon frankó délutánjai,estéi voltak a személyzetnek.Jutott idő mindenre,dolgozni,szórakozni.Én nagyon kedveltem ezt az időszakot,megszerettem a vad,vidéki skót telet.

 

Ugyancsak ezekben a napokban történt,hogy igyekeztem további megoldásokkal érdekesebbé tenni a blogot.Rovatokra,tematizált stílusú írásokra szerettem volna felbontani a Maltban Heraldot.Az átszervezés legfontosabb eleme az volt,hogy Barman's Choice néven önálló rovatként,egyfajta blog-a-blogban módon szerettem volna a saját kóstolási jegyzeteimet,napi tapasztalataimat,sztorikat megosztani egy lazább stílusban.Ahogy én élek,beszélek,gondolkodom a hétköznapokban a whiskyről,a bárról,Skóciáról.Egy szubjektívebb véleményekkel teli poszt sorozatot terveztem.Egy évig szinte kerültem,hogy jegyzeteket publikáljak a blogon de nem azért mert nem kóstoltam volna.Sőt.Napi szinten kóstoltam.Több száz whiskyt ittam meg addigra már és bár igaz,hogy ebben sok volt a visszakóstolás de egy év alatt az aktiv lepárlók háromnegyedét végigkóstoltam.Kialakult a saját technikám,képem a whiskyről és nagy tapasztalatot gyűjtöttem.Megismertem illatokat,ízeket,napi munkám mellett a single malt ajánlás,kóstolókat tartottam a hotel vendégeinek,csoportoknak.Német,japán,holland,skandináv,orosz,mindenféle embernek.Angolul.Ez volt a legviccesebb.A mai napig sok olyan szó van amit rendszeresen használok a whisky bemutatása során,tudom mit jelent de nem tudom elmondani magyarul:).Ezeknek a kóstolásoknak,ajánlásoknak szántam a Barman's Choice rovatot.Nem akartam ipari mennyiségű jegyzettel telerakni hiszen a célom a single malt whisky magyar népszerűsítése volt és mivel tudtam,hogy az én lehetőségeim nagyobbak mint az otthoni átlag fogyasztóé,inkább a sztorizásra,érdekességekre,a folyamatos és igényes ismerkedésre próbáltam a hangsúlyt helyezni.A rovat saját ikont kapott,a kis kép a rovat elején ugyanúgy "én vagyok" mint a blog fő gravatárja által sugallt "úriember",dandy.Nem tartom tudathasadásnak,hogy amíg magam az utcáról,a futballstadionok lelátójáról érkeztem és neveztek utcakölyöknek,csőcseléknek,huligánnak,tetovált fasisztának a korszaktól,helyzettől függően addig a legjobban abban a világban szeretek dolgozni ahol a kimértség,kultúra,tudás és egyfajta sznobizmus a munka része.Tudom,fura és elsőre hiteltelennek tűnhet de aki ismer az pontosan tudja,hogy minden hitelességem pontosan ebből a helyzetből fakad. A mai napig ez a kedvenc rovatom a blogon,a jövőben talán gyakoribb is lesz.Kattints ide az első Barman's Choice poszthoz ami már megpróbálta ötvözni a bennem élő,engem érdeklő dolgokat a whiskyhez kapcsolva.Még ebben a hónapban két másik poszt is született ebben a rovatban.A másodikban a Budapest Whisky Club avagy Magyar Whisky Egyesület aktuális,havi rendszerességű kóstoló estjének soráról eszembe jutott gondolatokról szólt,a harmadik pedig a mai napig az egyik legkedvesebb Barman's Choice bejegyzésem.

Szintén az átszervezésről szóló posztban említődött meg legelőször egy történelmi dolog.Januárra már hivatalossá vált és "visszafordíthatatlanul" elkezdődött valami komoly dolog a magyar whiskyrajongók érdekében.Az első magyar Whisky Show várt ránk pár hónappal később,ez pedig mint magyar whisky blognak egy rendkívüli fontos és remek lehetőséget nyújtott propagálni kedvenc italom.A főszervezők egyikével,a magyar whiskyszubkultúra hazai apostolával,Kovács Dáviddal már 2009 nyarán felvettem a kapcsolatot de sajnos a személyes találkozás akkor,Dávid speysidei turnéja során időhiány miatt elmaradt.Januárban azonban a Whisky Show propagálása során,egyeztetés után belekezdtünk egy riportsorozatba,ahol időről időre Dávid megosztotta velem és a blog olvasóival a show szervezés aktualitásait,információit.Ezúton is köszönöm neki,hogy minden alkalommal rendelkezésemre állt és segitett nekem.Nagy megtiszteltetés volt vele "dolgozni" és örömömre szolgált a személyes találkozás is később Budapesten.Kattints ide és olvasd el az első beszélgetést Kovács Dáviddal,az első magyar whisky show egyik főszervezőjével!

 

Még decemberben,a hónap utolsó napjaiban került bejelentésre Campbeltown whisky régió legjelesebb képviselőjének,a J&A Mitchell Company családi cég tulajdonában lévő Springbank Distillerynek 2010-es évre tervezett,megújult alapkínálata.A Springbank mint a whisky szakmagazin által a 2010-es év Icons of Whisky-Distillery of the Year titulussal kitüntetett lepárlója,az idei évben kiemelt figyelmet kívánt meg  Maltbank Heraldtól.Ők adták Peter Currie személyében a Young Ambassador of the Year kitüntetettjét is.Ez az elismerés a fiatal márkanagykövetek szakmai díja,jelentős titulus.Magam is ebben az évben kóstoltam a legtöbb Springbanket,Longrowt és Hazelburnt amik ugye mind egy lepárlóban készülnek.Egy nagyon egyedi,sajátos világú whisky családot ismertem meg bennük.Nagyon megtanultam tisztelni a Springbanket és értékelni azt amit csinálnak.Szívesen iszok maltokat tőlük de nagyon komolyan oda kell figyelni ha élvezni akarjuk.Ajánlani pedig komoly felkészültséget igényel.Egy igazi kihivás megérteni a campbeltowni whiskyket és én hálás vagyok,hogy megismerhettem mert nem csak a whiskyből értettem meg többet mint bármikor azelőtt hanem egy kicsit jobban megértettem honnan hova és milyen úton jutott el a skót single malt whisky.Ez pedig nem csak szakmai pluszt adott hanem egyénileg is sokat megértetett velem ebből a világból.Januárban a bejelentésüknek megfelelő időben megjelent a Springbank 18 years old palackozásuk amit később meg is kóstoltam.

Ez volt tehát a január.Ez a bejegyzés talán kicsit hosszabbra sikeredett mint terveztem de az év elején nagy lendülettel vágtam neki 2010-nek.Visszatekintve egy kedves hónapnak tartom januárt és azt gondolom jó alapot adott a későbbiekre.Remélem nem fáradtatok el a múltidézésben mert holnap folytatás februárral!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása