Barman's Choice XII.
2010. július 21. írta: Barman's Choice

Barman's Choice XII.

Egy darabig számoltam a megkóstolt single maltokat.Aztán "felnőttem" és igyekeztem kihasználni a lehetőségeim inkább abba az irányba,hogy minél jobban megértsem és élvezzem az whiskyt.Ahogy minden ember ,az élet minden területén eljut a minőség a lényeg mint sem a mennyiség evidencia felismeréséig.

A fent emlitett folyamat vagy nevezhetjük akár szakmai fejlődésnek is vagy épp kevésbé fellengzősen egy hobbiban való elmélyülésnek,magukkal hoztak újabb kihívásokat.Például a kevésbé preferált stilusú whiskyk fogyasztása.Na jó,ez azért nem jelent szenvedést:).Csupán az ember időnként nem talál időt a háttérbe szorult maltokra a sok újdonság mellett.Magam is így voltam,vagyok bizonyos whiskykkel.Van pár amit csak tolok,tolok,hogy na majd egy jó sort egyszerre,meg még megvárom ezt vagy azt.Aztán hónapok telnek el.Most is van jópár olyan whisky illetve lepárló aminek különböző palackjai várnak a pillanatra mikor egymás mellé felsorakozva bizonyíthatnak.A napokban már eldőlt,hogy nekiállok kettő ilyen lepárlónak.És ahogy lenni szokott ismét jött valami más.De ezúttal nem akartam ismét hetekre elveszíteni ez a "lendületet".Ezért kompromisszumot kötöttem magammal és kiemeltem a két lepárló whiskyjei közül kettő olyat ami OB palackozás de egy kicsit több mint az átlagosan elérhető változatok.Így kóstolok is  a háttérbe szorultakból és egy jópofa kis délutáni tematizált poharazgatást is egyszerre tudok le.Szerencsére a döntésnél sikerült egyfajta frissességet is tartani,hiszen mindkét választott palack alig egy hónapja érhető csak el.Már amennyiben elérhetőnek nevezhetünk két "distillery only" palackozást.Ezzel a jelzővel azokat a whiskyket illetjük amelyek hivatalos ,a lepárló által palackozott de csak a lepárlót személyesen meglátogató whisky kedvelők vásárolhatnak meg.Magyarán csak ott kapható.A kettő közül az egyikben nem jártam így a nedű egy kis segitséggel jutott el hozzám.Viszont a kóstolás után elkezdtem szervezni a távoli lepárló látogatását.

Old Pulteney 1990/2010  57.4% cask 5253 OB distillery only handfilled (by Luc:)

Mikor utoljára kóstoltam a távoli Wick lepárlóját elkövettem azt a hibát,hogy nem voltam fizikailag csúcsformában.Kifejezőbben kurvára megvoltam fázva.A kb.egy hete tartó állapot egyik kevésbé problémás napján úgy éreztem én aztán rendben vagyok,orrom,fejem tiszta,gyerünk egy dramra.A testem,a biológiám azonban nem így gondolta.Így az akkor választott 12 éves Pulteneyből semmi más nem maradt meg mint valami arcba mászó parfümös ,kényelmetlen élmény.Szerencsétlen maltot ez hónapokra parkolópályára állította nálam.Még akkor sem voltam képes felül emelkedni ezen mikor az igazán csábító Isabella Fortuna került a kezembe.Pedig nagyon jól tudtam,hogy csak magamnak köszönhetem a negatív élményt az OP-vel.Előbb utóbb megkellett követnem ezt a neves észak-felföldit.És ehhez most egy igazán egyedi cask strength ,single cask Pulteney variáció lett a társam.Bourbon hordós így a színe is ennek klasszikus,elegáns megjelenését láttatja.Kellemes,lágy,vaniliasodó,alma,kis sárga gyümölcs,lehetnyi ananász.Kevésbé tolakodnak az illatok kifelé de nem is passzolna ehhez a szép élményeket előrevetítő whiskyhez.Kicsit ugyan jöhetne több is de ez a fajta mézes,citrusos frissesség mindig jobb koncentrálásra késztet.Ez pedig általában jól sikerült kóstolást jelent.Édes,kissé szégyenlős.Egy pillanatra érezhető egy kevés száraz kókusz és egy fuvallatnyi tengeri levegő.Szép,elegáns együttes.A kellemes gyümölcshöz köthető illatélményeken a tengeri sóspermet és egy kisebb tölgy illat .Az egész minőségi.Jó kvalitású hordót "érez" az ember,amiből pont most kellett kikerülnie a whiskynek.Abban a pillanatban ahogy a számhoz ért a malt jött egy hatalmas sós támadás.Olyan erővel és meglepetéssel az illatok után,hogy szinte megdöbbentő volt.És a legfurcsább az volt,hogy azonnal egyfajta harmóniába állt be.Egy roppant erős,határozott sós íz.Nagyon fura leírva egy vaniliás-sós kombó de itt erről van szó.És nagyon szép,tetszetős,remek egyensúlyban.Hiába van hatalmas kontraszt a szégyenlős illatok és a só karakánsága közt valami igen jól eltalált komplexitást hoz.Az 57.4% nagyon szépen passzol ehhez az illat és íz keveredéshez,cseppet sem zavaró,fel sem tűnik.Én ezt az egyensúlyt keresem és szeretem a whisky ereje és íze közt mindig.Nem egy csúcs whisky de nekem eddig ez a legjobb Old Pulteney amit kóstoltam.Egy citromtorta majszolása egy tengeri öbölben.Mosoly,elegancia,egészséges izzadás egy virágzó ligetben.Na ez milyen?:)A lecsengés közepes,nagyon tiszta élmény,végig a só.Szép!Tetszik,ezt szeretem.A pohár után bejelentkeztem Wickbe.Ilyen single maltból nem baj ha van otthon:)

Oban NAS 2010 55.2%   OB distillery only

Ebből a kiadásból összesen 8999 palack készült.16 és 19 éves maltok kerültek bele információim szerint.Az Oban nem lenne rossz malt,sőt nem is az de nekem eddig valahogy nem sikerült zöldágra vergődnöm vele.Bármikor,bárhogy,bármelyik palackozásával kezdtem valahogy mindig volt valami fura érzésem az Obannal kapcsolatban.Sajnos ez most sem változott.Egy számomra kissé udvariatlan erőszakossággal köszön be az illat.Gazdag,nehézkesnek ható sherrys karakterek.Fűszerek amik kiázták magukat valamiben.Egy száraz tölgyes,tengeri illat.Ez nem az az öböl ahol szívesen elüldögélsz.Itt túl sok az uszadékfa a parton.Narancs elnehezülve.Ízben szegfüszeg,szárazon melengető teltség.Nem lenne ez megvetendő,lehetne akár tetszetős whisky de nekem valami miatt kicsit gőgös.Nem egy barátkozós.Mint egy tárgyalópartner akiről nem tudod eldönteni,hogy becsüld e praktikus nyerségét vagy nézd le faragatlanságát.Egyszerűen nem hagy lehetőséget a malt,hogy megértsd,hanem közli,hogy ő kicsoda.De mondom,ez lehet pozitivum is de nekem ennél az Obannál ez most nem jön be.Kicsit megszeppenek tőle.A fás,fűszeres szárazság és a sherry alapkarakterei egy jelentős és felfelé erőlködő füstösséggel keverednek.Eltudom képzelni,hogy valaki megleli benne az elegáns és régmúlt highlandi hangulatot.Nekem kicsit fura.Lecsengése határozott,közepes intenzitású.Nem könnyitette meg az Obannal kapcsolatos állásfoglalásomat ez a palack.Felpiszkált,hogy jobban a körmére kellene nézni az Oban maltoknak.Meglátjuk.Ma mindenestre esélytelen volt az Old Pulteney kedvessége és meglepő élménye mellett.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manzanilla of the North « The Maltbank Herald 2011.01.05. 21:47:14

[...] idén már több Old Pulteneyt kóstoltam,volt amiről készült is bejegyzés.Például EZ és [...]
süti beállítások módosítása