Barman's Choice VIII.
2010. május 08. írta: Barman's Choice

Barman's Choice VIII.

A legutóbbi nagy bevásárlásból megmaradt italok napok óta csendben árválkodtak az asztalon.Több időt töltöttem annak eldöntésével milyen felosztásban legyenek lekóstolva mint amennyi időt maga a tesztelés jelent.A legutóbbi Barman's Choice bejegyzésben négy Clynelish volt a tesztelés tárgya igy evidensnek tűnt a maradék hármat egyben lekóstolni.Igen,de az egyikük egy 150 fontos palack ami az egyik legnevesebb online whisky kereskedés 10.évfordulójára lett lepalackozva.És ugyanerre az évfordulóra üvegbe zárt Linkwooddal ügyes kis párosítást ígértek.A maradék két hordóerősségű Port Ellen kevesebb problémát jelentett.Őket természetesen párban kellene lekóstolni.Így a vége az lett,hogy háromszor két single malt lett tesztelve.Lássuk.

CLYNELISH 37 YO 1972-2009 46% The Whisky Exchange 10th Anniversary,bourbon cask

Az illat még másodjára sem mutatott túl sokat.Közel negyed óra után kezdtek előbukkani a gyümölcsös,sárga illatok egy kevés füszeres felhanggal.Igazából nem lehet túl sok mindent analizálni az illatvilágában ennek a maltnak.Nem mondanám,hogy csalódás szaglászni de ha nem tudtam volna,hogy ez egy 37 éves whisky biztosan meghoztam volna már a verdiktet róla.De egy ennyi idős maltnál, főleg ha az egy kedvenc, az ember türelmesebb.A korábbi jegyzeteket és emlékeket segítségül hívva sem tudom azoban azt mondani,hogy ez figyelemreméltóan illatozó whisky.Lássuk az ízét.Na ez itt már más.Megnyugtatóan színes ízek.Hoppsz,nemhogy jobb mint az illata de ez most már kétségtelenül nagy értékeket vonultat fel.Határozott,füstös felföldi.Azt kell mondjam régen kóstoltam ennyire klasszikus highlandert,ez egy igazi Clynelish.Igen,a jelzője határozottan a klasszikus.Talán ha a teljességét nézzük túlzás lenne igazi housestyleról beszélni de ez a malt kóstolva igazán nagyszerű Clynelish.A múltkori adaghoz viszonyitva is a dobogó legfelső fokáért harcol, a végsőkig.Szerintem erősen túlárazott whisky de igazán jelentős élményt okozott a kóstolása.Lecsengése tiszta,száraz.Itt nincs helye semmiféle trendi kóstolási jegyzetnek,ez egy nyers de nagyon jó malt.God save the real Clynelish!

LINKWOOD  1973-2009 49.7% The Whisky Exchange 10th Anniversary bourbon cask

A Linkwood az a malt amit Skóciába érkezve sokáig lenéztem.Semmit nem tudtam akkor még a maltokról és valahogy a rengeteg érdekes,vonzó smw közé valahogy nem fért be ez az ital.Aztán nekiálltam tudatosan kóstolni és sorra került a Linkwood is.Az első egy Flora and Fauna palackozás volt.Könnyed és kellemes volt.Nagyon megkedveltem és nagyon sokáig az egyik legjobban dolgozó maltom lett.Igazi sikereket könyvelhettem el ajánláskor vele és saját magam is rendszeresen fogyasztottam ha valami kedvességre vágytam.Aztán egyre komolyabb Linkwoodokat kóstoltam meg és csendben rabul ejtett.Nem azért mert annyira világszínvonalú malt hanem mert pont azt az oldalát mutatta meg a single malt whiskyknek amikre szükségem volt kiegyensúlyozandó a tudásomat.Sokáig nem is tudtam meghatározni amit mutat,csupán élveztem.Aztán egy tapasztalt segítőtárs elmagyarázott pár dolgot.Így sikerült a Linkwoodot nagyon tisztelni és igazi oldschool maltként azonositani.Ha valaki sokat kóstol és hozzáfér pl Linkwoodokhoz(de mondhatnám a Dailuaine,Mortlach maltokat is) akkor megérti mit is jelent az,oldschool.Nagy várakozással láttam neki ezt a konkrét italt kóstolni mert legutóbb egy nagyon szép és nekem tetsző 26 éves Linkwood igazán elvarázsolt Edinburghban.Nos,lássuk a TWE fiúk egyik kedvenc lepárlójából mit sikerült szülinapi whiskyként lepalackozni.Illatában igazi tropicarium.Mediterrán gyümölcsök fülledt illatorgiája.Túlnyílott színes virágok nehézkes édessége.Az alkohol ereje mint üvegházban a páratartalom.Gyenge rothadás a dzsungel aljáról.Nagyon szép.Nyoma sincs a bourbon hordók vaniliásságának.Sokkal inkább nedves,fűszeres tölgyillat.Ízében illatához képest hatalmas kontraszt.Semmi tolakodó édesség.Citromos füst amit lehúz a mélybe egy kávés,halvány csokoládés, tölgyes íz.Nyirkos dohány,füszeres méz.Iszonyatosan elegáns de kissé befáradt whisky.De ez utóbbi egy 30 feletti Linkwoodnál természetes és nem negativ kritika.Személy szerint a Rare Malts Selection 26 évese nekem jobban tetszik de ez az ital valóban hatalmas érték.Mint egy ásatásnál előkerült egyszerű de fontos és nagyszerű lelet amit egyszer az életben mindenkinek látni kell.Tiszteletreméltó Linkwood.Hosszú és borsos,gyömbéres,tölgyes lecsengés.Száraz de elegáns.Érdekes módon van valami hasonlóság a fenti Clynelish és e Linkwood közt.Két megkomolyodott,megfontolt egyszerű malt.Igazán hozzáértő kóstolónak azonban baromi jó whiskyk.

Ez volt tehát az első duett.Másodjára két Port Ellen következett.Két komoly versenyzőt tettem párba.Egyikük az egyik legjobb IB sorozat,a Douglas Laing Old Malt Cask sorából való.Másikuk a szintén komoly szereplő Signatory Vintage válogatásából érkezett a tesztre.

PORT ELLEN 26 YO 1982-2008 59.3% Signatory Vintage cask 1514

Ennél a Port Ellennél elég sokat kellett várni míg megnyilt.De amikor kinyilt akkor iagzán szép PE jegyeket hozott.Elsőre illatban tempera.Krétás.Kevés bőr és fedésnyi mazsolás flash.Idővel jönnek a klasszikus tengerparti karakterek.Sós néhol medicinális háttér.Száraz füst.Kicsit lusta whisky.Sőt.Igazán lusta.Ízében terebélyes füstös,sós,tőzeges karakterek.Van más is de csak erőltetés lenne nevesíteni őket.Ez egy nem túl bonyolult Port Ellen.Ellenben ha valaki islay fan akkor ez a PE szerethető.Én másfajta karaktereket szeretek a PE-ben de egyáltalán nem volt csalódás ez a palackozás.Igazi islay.Száraz,közepes lecsengés.

PORT ELLEN 21 YO 1979-2001 50% Douglas Laing Old Malt Cask sherry cask

Az OMC sorozat az esetek nagy részében igazi minőségi palackozásokat vonultat fel.Időnként becsúszik egy-egy átlagos is de ettől még az OMC az egyik legjob IB sorozat.Nekem most sikerült elkapnom egy ilyen átlagos palackozást,sajnálatosan pont egy Port Ellen-t.Nincs különösebb probléma vele egyszerűen én nem ezt a PE-t kedvelem.Maga a whisky egyébként korrekt is lehetne de sajnos hozza azokat a hibákat amiket az islay-sherry párositások mutatnak sokszor.Viaskodnak a sherrys és a tőzeges,sós karakterek.Átlagos whiskyvé zülleszti ez a párbaj az italt és ez baj.Illatban fügelekvár és kevés mentol.Aztán itt is és késöbb izben és lecsengésben is győznek az islay karakterek.Ez most ha csalódás nem is de érdektelen teszt lett.Fájó szívvel de valószínűleg gyorsan felejteni is fogom.De mind a PE mind az OMC marad a jövőben is a figyelmem középpontjában.

A végén két germán IB Clynelish.

CLYNELISH 1982-2010 48.7% Malts of Scotland bourbon hogshead cask 5894

Az 5895-ös számú hordó igazi legendává kezd emelkedni a független szakértők közt.Ezért igyekeztem megkóstolni ezt a maltot.Nekem a nemrég lepalackozott 5894-es jutott és nem okozott csalódást.Illatban szép clynelishi karakterek,vaxos,piritós,tölgy és persze vaniliás jegyek keverednek az ismert és kedvelt sutherlandi kavalkáddal.Ízében azoban domináns fűszeres,fahéjas,gyömbéres melegség.Szinte dörzspapirba tekeri a garatot.Kapar.Kevés kátrány ül a gyümölcsök tetején.Határozott,fűszeres,coastal.Én nem ájultam el tőle de mint modern single cask Clynelish variáció, megértem ha sokaknak tetszik.

CLYNELISH 27YO 1982-2010 55.1%  The Whisky Agency Perfect Dram IV. bourbon hogshead

Ez sokkal elegánsabb Clynelish az előzőnél.Érett gyümölcsök,pollen,fűszer,vanilia.Határozott illatok és ízben sem marad el a várt élmény.Kerek,szép,összetett.Fahéj,citromfű és kiegyensúlyozott vaniliás,gyümölcsös ízek.Nem édes inkább szirupos.Talán nem ez a legjobb szó de nincsenek benne kilengések.Kitölti a szájat.Egy villanyásni mogyoró.Lecsengése hosszú,füstös,kellemes.Nem kell annyit gondolkodni rajta mint a fenti variáción de nekem ez jobban tetszik.Puritán úriember aki még néha elveszíti a kontrollt de a kiegyensúlyozottságát ez nem veszélyezteti.

A fenti hatosfogatból a nap legjobbja dijat egyértelműen a Linkwood kapja.A másik TWE palack,a Clynelish igazi karakteres sutherlandi,erősen ajánlott hozzáértőknek.A másik kettő közül véleményem szerint a kétségtelenül jó MoS palackozás talán kicsit túl van lihegve.A limburgiak Perfect Dramja szimpatikusabb.A két Port Ellen közül a Signatory variáns elismerésre méltó de túl egysikú mig az OMC ma nem volt nyerő.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez volt az év-május « The Maltbank Herald 2010.12.05. 14:09:30

[...] is sikerült remek single maltokat kóstolnom.Az év egyik legjobbjaként emlékezem vissza a Linkwood 1973 TWE 10th Anniversary és az ugyancsak erre az alkalomra lepalckozott 37 éves Clynelish élményére.A májusi másik [...]
süti beállítások módosítása