Az ötödik lelkes év - Whisky & Fine Spirit Show Budapest
2015. október 20. írta: Barman's Choice

Az ötödik lelkes év - Whisky & Fine Spirit Show Budapest

Ötödik alkalommal rendezi meg a Budapest Whisky Klub és a WhiskyNet közösségére épülő szervezői csapat a Budapest Whisky Show-t . A rendezvény az évek alatt Whisky & Fine Spirit Show Budapest nevű eseménnyé nőtte ki magát , évről évre nagyobb közönséget vonz ennek köszönhetően pedig egyre nagyobb ( története során már a harmadik ) helyszínen igyekszik tenni a magyar italkultúráért .  2015 -ben a whisky és egyéb párlatkedvelők naptárában a nagybetűs bejegyzés november 7.-e , ekkor kerül sor az említett show-ra . A helyszín ezúttal a Corinthia Hotel Budapest .

A szokásoknak megfelelően idén is beszélgettem a szervezők részéről a hazai whisky szaküzlet , a Whiskynet tulajdonosával, Szatmári Katival . Arról , hogy honnan indult a show , hol tart most és merre tovább . Szóba kerültek a whisky mellett egyre inkább teret nyerő egyéb párlatok , mesélt arról, hogy az eddigi legnagyobb rendezvényre készül a cége és persze nem kerülhettük meg a skót single maltok tokaji utóérleléseit érintő véleményeket sem. A válaszok dőlt betűvel , az én megjegyzéseim zárójelben .

Barman's Choice : Ötödik alkalommal kerül megrendezésre Budapesten a Whisky Show . Pontosabban ma már Whisky & Fine Spirit Show . Az ötödik év mindig minden témában jó alkalom arra , hogy az ember egy gyorsmérleget vonjon fél évtized tevékenységéről . Ha egy-két mondattal kellene jellemezned az eddigi whisky rendezvényeket , hogyan emlékeznél vissza ?

Szatmári Kati : 2010 áprilisában borzasztó lelkesek és kíváncsiak voltunk, egyszerűen meg akartuk csinálni. Persze hatalmas kérdőjelek voltak bennünk, de az eredmény minket igazolt: ez kell, erre vannak érdeklődők, ezt nagyon sok más ember is élvezi. 2011 novemberében ismét az Aquincum Hotelben volt a Show , erről az évről beugrik a vulkáni hamu, törölt járatok, otthon veszteglő lepárló képviselői, utolsó perces válságstáb jellegű tanácskozások. Talán ez az előre nem látott malőr rányomta bélyegét a rendezvényre is. Oly régen volt, tényleg nem emlékszem. A következő esemény 2012 szeptember, Karma Cafe. Ez teljesen más tészta, ez csak WhiskyNetes rendezvény volt, teljesen másról szólt. Mondjuk itt is meglepett bennünket a nagy érdeklődés. ( Ez a WhiskyNet szülinapi rendezvénye volt,abban az évben nem volt Whisky Show, ez a szülinapi kóstoltatás volt hivatott lefedni “félhivatalosan” a magyar whisky rendezvényeket . Rengeteg ember, elképesztően kis helyen,ezek után nem volt kérdés senki számára, hogy Whisky Show kell minden évben - megjegyzés tőlem) 2013 novembere, ismét Aquincum. Azt hiszem itt lepődtünk meg igazán mennyit nőtt a Show iránti érdeklődés. Őszintén mondom senki nem számított rá, hogy ilyen hamar kinőjük ezt a helyszínt, de a rendezvény alatt ez elég nyilvánvaló volt. Szerencsére a hangulatot nem befolyásolta a zsúfoltság, mindenki nagyon kulturált volt és ekkor mondták először a külföldi partnereink, hogy mennyire érdeklődő és felkészült a magyar közönség. Nekem személy szerint ez volt az első Whisky Show-m, amit élvezni is tudtam, és nem csak a rengeteg megoldandó feladatot láttam magam előtt. 2014 november, Sofitel. Nőttünk, fejlődtünk, új helyszín, minden eddiginél több kiállító és program. Egyre többet tanultunk a korábbi rendezvények gyermekbetegségeiből, de azért nem szabad elfelejteni, hogy a rendezvényszervezés nem a szakmánk. Mi pusztán pár whisky iránt elkötelezett lelkes civil vagyunk ezen a területen, akik próbálják a lehető legjobbat kihozni magukból és a rendezvényből .

B'C.:Az Aquincum után a Sofitel elég komoly váltásnak tűnt , Óbudáról a Lánchíd tövébe nem csak minőségi ugrást jelentett hanem technikailag is nagyobb kiállítóteret . Űgy tünt a Whisky Show megtalálta az igazi helyét , hiszen a hotel elhelyezkedése nem csak jobb megközelíthetőséget jelentett hanem olyan együttmüködést is ahol a régóta várt hazai sajátosságok -esetünkben a pazar budapesti látkép- találkozott egy feltörekvő , világszerte nagy figyelmet követelő italkultúrára szervezett rendezvénnyel. Ha nem titok , miért kellett idén helyszínt váltani ?

SZ.K.:Nem titok. Egyetlen indok volt, ismét a helyszűke, amit szerencsére tavaly még nem nagyon érzékeltek a résztvevők, lévén 2013 után mindenki örült az új, tágasabb helyszínnek. De mi már rögtön a rendezvény értékelése után láttuk, hogy idénre ezt a helyszínt is ki fogjuk nőni. Ez tulajdonképpen az évek alatt nyilvánvalóvá vált, ahogyan nőtt maga a WhiskyNet és a rendezvény is. Az évek alatt egyre több új beszállító,új kiállító csatlakozott hozzánk . B'C :Nekem régi gondolatom az , hogy egy ilyen dinamikus üzletágban mint ami a whisky köré épült világszerte ,komoly hangsúlyt kell kapjon egy-egy rendezvény helyi sajátossága. Esetünkben ez maga Budapest lenne az én logikám szerint annak minden potenciális jellegzetességével , szépségével,rejtett lehetőségeivel . Van ennek szerinted jelentősége ? Jut egyátalán idő és energia bemutatni,vonzóvá tenni ezt a várost az idelátogató és az iparág igazi hírvivői közé számító márkanagyköveteknek ?
SZ.K.:Ezeknek az embereknek az élete állandó utazásból áll. Éjszaka vagy aznap délelőtt érkeznek egy előző kiállításról, végignyomják a Show-t, aztán másnap reggel haza, hogy hétfőn tovább utazzanak egy újabb állomásra. Budapestből amit meg tudtunk nekik mutatni a szűkös időben az nagyon tetszett nekik, de többnyire ekkor nincs idő várost nézni. Azt akkor szoktuk, amikor egyéb üzleti ügyek miatt jönnek vissza.A személyes kapcsolat persze fontos és nagyon erős, ezért is jön közülük idén is húsz újra a budapesti rendezvényre . B'C:Nem csak a helyszín , a rendezvény elnevezése is változott . A whisky mellé becsatlakoztak egyenjogú társként a fine spirit név alatt illetett szeszek , mint a rumok, a konyakok, az armagnac , a calvados . Ezt azért léptétek meg mert ezzel nött azok száma akiket a rendezvényre lehetett csalogatni vagy a nemzetközi trendekhez kezdett el igazodni a budapesti esemény ? Belföldi indokoknak vagy külföldi tapasztalatoknak köszönhető a döntés?

SZ.K.:Részben külföldi tapasztalatok nyomán döntöttünk így, ahol azt láttuk, hogy a korábban hagyományosan csak boros, vagy csak whiskys rendezvények egyre inkább átalakulnak premium spirit rendezvénnyekké, mint például a Vinexpo vagy a Whisky Live.Másrészt a hazai közönség nyitottsága. Mi magunk is azt tapasztaltuk, hogy aki nyitott és érdeklődő különleges whiskykre, az előbb-utóbb elkezd érdeklődni más italkategóriák iránt is. Itt sem pusztán csak a terméket kínáljuk, hanem a full sztorit is hozzá: az ismereteket, történelmet, életérzést, italkulturát.

B'C:Gondolom ez idén is így lesz . A konyak ezek közül a legsikeresebb?
SZ.K.:Én sem a Show alatt sem azóta a piacon nem vettem észre nagyobb érdeklődést a konyak iránt, mint akár a másik három említett ital , a rum,a calvados,az armagnac iránt. Sőt! A konyak mintha kicsit leült volna, kicsit oldfashioned lett, míg a rum, calvados kapott egyfajta frissességet, bár a piac nagyon ezekhez azért még kicsi ma Magyarországon.

B'C:Ha már évről évre növekvő rendezvényről beszélünk , had kérdezzem meg , volt e valaha bármiféle ráhatás bárki részéről , akár politikai akár “ celeb” vonalról , hogy kihasználja a rendezvényt saját céljaira ?
SZ.K.:Semmi nyomás, semmi kísérlet nem volt sem ez irányban, sem másirányban. A Whisky Show olyan amilyenné a szervezők, kiállítók és a vendégek teszik. Egyszerűen csak megjeleníti a mai magyar whisky szcénát .

B'C:Kaptok bármilyen állami támogatást  vagy ez egy üzleti vállalkozás elsősorban ?
SZ.K.:Nem, a Show nem kap semmiféle állami támogatást. Üzleti vállalkozásnak sem mondanám, mert az szerencsés esetben hasznot termel. Itt erről szó sincs. Hála Istennek a rendezvény tavaly óta önfenntartó. Többnyire szenvedélyből, lelkesedéstől hajtva működik. Mindig nagyon elfáradunk a végére – és nem az aznapi teendők miatt - de aztán akkora élmény, hogy kár lenne akárcsak egy évre is kihagyni.

B'C:Arra azért feltételezem - látva az eddigi lépéseket az elmúlt öt évben - jut idő , hogy gondozzátok , figyeljétek merre lehet tovább lépni .
SZ.K.:Természetesen figyeljük, hogy hová, hogyan fejlődik a rendezvény, az igények. Előbb-utóbb valószínűleg szükséges lesz kétnapossá bővíteni. B'C: Adja magát a kérdés ,hogy mekkora látogatottságra számítotok idén ?
SZ.K.:Az idei helyszín hivatalos kapacitása 70%-kal magasabb mint a tavalyi. Ez arányban áll szerencsére az előértékesítési adatokkal, hiszen ott is nagyjából ennyivel magasabb az eladott jegyek száma, és még 2-3 hét van a rendezvényig. Tavaly 1300 látogatónk volt, idén nagyjából 2000-re számítunk. B'C:Hol tartotok most a szervezéssel ? Hogy állnak a masterclass előadások ?
SZ.K.:Már minden külföldi résztvevőnk bejelentkezett, végleges a termékek listája a standokon és a Masterclassokon.Már a háttér, adminisztrációs folyamatok zajlanak. Igazából a szervezés jelenlegi állásáról Kármen, Zsolt és a Dávid tudna többet mondani , én jelenleg a WhiskyNet helyzetéről tudok beszélni, ez pedig úgy áll,hogy idén már biztosan az eddigi legnagyobb képviselettel leszünk jelen , 25 standot fogunk mi vinni . ( Megjegyzés: zajlik egy kommunikáció Kovács Dáviddal is aki szintén rendszeresen szokott beszámolni a szervezés állásáról az évek alatt de annyira sok feladatot ró rá a napi munka, hogy egyelőre a vele való beszélgetés nincs még kész. Mivel a fő szempont , hogy a Show tökéletes legyen, nem igérem a szervezőre való tekintettel, hogy sikerül összehozni vele is egy hasonló kérdezz-felelek történetet a szűkös időkeret miatt , de azt hiszem ez teljes mértékben érthető. Ne feledjük, a show szervezése a szervezők napi munkája és családi kötelezetségei mellett zajlik )
B'C:Akkor beszéljünk kicsit a WhiskyNetről . Huszonöt stand ,rengeteg italt jelent . Nevesítsünk párat !
SZ.K.:Hú, a fent említett okok miatt, itt most túl hosszú lenne felsorolni mind a 25 stand kínálatát és mind a 20 – általunk gondozott – Master Class témáját. Ebben a kérdésben, kérek mindenkit, hogy inkább tájékozódjon a Whisky Show mindig megújuló és frissülő honlapján az aktuális infókról. ( www.whisky-show.hu ) A teljesség igénye nélkül, amelyik standot kiemelném különböző okok miatt, az az először Magyarországon járó és Európában is abszolút kuriózumnak számító tajvani Kavalan, a chicagoi Koval ami egy mikrolepárló a méretét tekintve, az ír whisky-boom markáns alakítója a Teeling és az egészen különleges koncepcióval jelentkező Lost Distillery.Szintén izgalmas lesz a három tokaji hordóban finselt Single Cask palackozás egy helyen. Ezt a sztorit gondolom minden magyar whisky rajongó ismeri .2014 tavaszán három partnerünkhöz küldtünk ki tokaji hordót a Patrícius pincészettől. Az Arran harmadszorra jelentkezik 2005-ös lepárlásával, mely idén 10. évébe lépett. Hozzuk a Douglas Laing 13 éves Ben Nevis Tokaji palackozását, ami szintén ebből a szériából került ki. És itt fog bemutatkozni a Wilson&Morgan 18 éves Tokaji hordóban utóérlelt Clynelish-e is. A skót whisky és magyar kapcsolatok iránt érdeklődők el lesznek kényeztetve.A Whisky Show és a hazai whisky kultúra sikerét és fejlődését mutatja, hogy a Békési Single Barrel után idén a második magyar whisky is megjelenik a Show-n. Sőt, az Agárdi Pálinkafőzde 10 éves single maltjának a hivatalos bemutatója is itt lesz.Végül szeretném kiemelni, hogy az eddigi 4 rendezvényünk annak ellenére ’probléma mentesen’ folyt le, hogy az esemény ’töményen’ az alkoholról szól. Hiszem, hogy ebben az érdeklődők magas italkultúrája, önfegyelme, intelligens hozzáállása mellett közrejátszott az is, hogy állandóan propagáljuk a folyamatos víz fogyasztás fontosságát. Ezt erősíti, hogy idén már hivatalos víz szponzora is lesz az eseménynek, a Natur Aqua jóvoltából.

B'C:Na, akkor nézzük ezt a tokaji finiselés kérdését .A Whiskynet már az alapítása óta mondhatni apostola volt a whisky tokaji finiselésének propagálásában, lévén ez az igazán magyaros része egy világszerte ismert párlatnak.Azóta már rutinos tokaji finiseltetők lettetek.Erről érdekelne szintén 5 év távlatában visszatekintve hogy hogyan indult,hol tart,mit gondolsz róla.Külön érdekelne, hogy mit gondolsz arról,hogy nemzetközi megítélésben a tokaji finiselések nem örvendenek nagy reputációnak a borunk világhírneve ellenére.Sokan ezt a fa és a tokaji bor kapcsolatának számlájára irják és úgy itélik meg, van ilyen, hogy egy önmagában sikeres bor hordója nem alkalmas whisky érlelésre .Bill Lumsden a Glenmorangietól például a tokaji mellett a konyakos hordókat is idesorolja. Mi a Whiskynet álláspontja a tokaji érlelés kérdésben? Azért csináljátok mert ez egy demonstrativ kiállás a magyar fogyasztók,a magyar érték hozzáadása mellett,egy "unikum" , esetleg szakmai kiváncsiság vagy csak simán a hazai igények generálják?
SZ.K.:Igen, szerettünk volna valami speciálisat, egyedit létrehozni, ami kötődik hazánkhoz. Kézenfekvő volt a tokaji. Évekkel az első ilyen utóérlelt Single Cask palackozást megelőzőlen személyes beszélgetéseket folytattunk különböző lepárlómesterekkel, whisky szakértőkkel. A vélemények megoszlottak, ami leginkább az adott whisky és a különböző hordók kölcsönhatásától függött. Volt olyan lepárlómester, például Jim McEwan a Bruichladdichtól, akinek korábbi tokajis kísérleteiből az volt a tapasztalata, hogy a Bruichladdich nem működik jól együtt a tokaji hordóval. De a többségnek hála Istennek nagyon jó tapasztalatai voltak már. Ilyen volt a BenRiach, Benromach, Arran. Így a nehézséget nem az jelentette, hogy nem volt elégséges számú jelentkező,a gond inkább a közismert „whisky hiány „ volt. Nem mindenki tudott Private Cask célra whiskyt elkülöníteni.
B'C:Ezt akár nevezhetjük egyfajta saját útnak ?
SZ.K.:A WhiskyNet hagyományosan nem a ’mainstream’ italokra fókuszál, ami azt jelenti, hogy a forgalmunkban elenyésző részt képviselnek a mindenütt ismert márkák és kategóriák. Ez egy nehezebb, de érdekesebb út. Nehezebb, mert nem pusztán ’olcsón veszek, drágán eladok’ kereskedelmi munka, hanem tanulás, oktatás, befektetés, kísérletezés, közösség építés. De én és a kollégáim ezt szeretjük és úgy tűnik a vevőink és a Whisky Show növekvő számú látogatója is.Ezzel együtt vannak divatosabb kategóriák. A Nikka japán whisky, a Teeling ír whiskey, a kisszériás bourbon-ök, a tokaji és egyéb speciális boroshordós utóérlelések, illetve az izgalmasabb tőzeges whisky-k fokozódó népszerűsége egyértelműen érezhető. B'C:Visszatérő kérdés minden beszélgetésünk alatt az elmúlt fél évtizedben , hogy hol tart tulajdonképpen aktuálisan a magyar whisky közeg ? Valóban beszélhetünk italkulturáról ? Még mindig a blend-malt vonalon zajlik a kérdés ?
SZ.K.:Talán úgy tudnám a legérzékletesebben leírni a whiskykultúra hazai állapotát, hogy 5-8 éve amikor szóba került a whisky, vagy valaki belépett a boltba, ott kellett kezdeni a beszélgetést, hogy mi a különbség a legismertebb blendek és a single malt mint kategória között. Manapaság sok vevőink és a partnereink jelentős része már azt kérdezi, hogy mi az adott whisky ppm-je, vagy mennyi időt töltött sherry hordóban. Azt hiszem, hogy ebben a WhiskyNet 8 éves tevékenységének, azon belül a Whisky Show-nak legalább annyi szerepe volt, mint az olyan, már évtizedek óta whisky szerető ’evangelistáknak’, mint Kovács Dávid a Magyarországi Whisky Klub alapítója, a törzsvevőink, illetve Te magad és az olvasóid! Sajnos a minőségi whisky sehol a világon nem tartozik az olcsó italok közé és egyre drágul, köszönhetően többek közt annak , hogy a gyártás nem tud lépést tartani az igényekkel. Ez már önmagában erősen megszűri a lehetséges hazai vásárlók körét. Ugyanakkor a hazai adózási környezett a kategórián belül továbbra is a malátawhiskynek kedvez, ugyanis a jövedéki adó és a termékdíj is az alkoholtartalom alapján kerül kivetésre, ami azt jelenti, hogy ezek az adótételek az olcsóbb italok árában sokkal nagyobb arányt képviselnek , értelemszerűen jobban drágítják azokat. Ez a whisky tekintetében oda vezetett, hogy az olcsóbb vagy fiatalabb blendek értékesítése csökkent, vagy csak alig nőtt, míg az idősebb, magas minőségű, így drágább párlatok eladásai stabilan nőnek, igaz még így is töredékét teszik ki a legismertebb blendek forgalmának. Ezt a folyamatot egyébként az egész világon érzékelni lehet és a gyártók ennek megfelelően igyekeznek változtatni a termékportfoliót. Ez érzékelhető lesz a whisky Show-n is. A single maltok, speciális palackozások és a drágább blendek kapnak egyre nagyobb szerepet.Az egyéb párlatok vonatkozásában a ’valódi’, tehát cukornádból készített rum kategória erősen növekszik és ez itthon is érzékelhető.

B'C:Vagyis ha jól értem , a magasabb minőséget képviselő maltok vagy blendek ára kevésbé emelkedett az évek során , míg az olcsóbb blendek köszönhetően az adózási és jövedéki tételeknek , drágábbak lettek a megszokottnál így a vevők nyitottabbá váltak a magasabb minőség felé, ha már úgyis komoly összeget kell kiadniuk. Ha ez így van , akkor azt hasznos kényszernek is nevezhetjük . Ez azért megmutatkozott az eltelt évek alatt ha csak a show látogatottságára gondolunk .
SZ.K.:Az első Whisky Show-ra a whisky rajongók jöttek el, a másodikra ők és a barátaik és a legprogresszívebb kereskedők, a harmadikon megjelentek az izgalmakat, új lehetőségeket kereső bár és étterem vezetők, a negyediken már a teljes szakma képviseltette magát. Idén már tavasszal kaptuk a telefonokat a kiállítóktól, kereskedőktől, hogy mikor, hol lesz a rendezvény és a szállodák is versenyeztek a rendezés jogáért.

B'C:Úgy kezdtük a beszélgetést , hogy ird körül egy gondolattal mit jelentett neked , milyen emlékeid vannak a korábbi rendezvényekről . Milyen lesz a rendezvény reményeid szerint újabb öt év múlva ?
SZ.K.:Azt gondolom, hogy 2020-ban a “ Whisky & Fine Spirit Show Budapest “ egy legalább kétnapos rendezvény lesz, ahol az egyik nap tisztán a szakmáról fog szólni. Kizárólag szakmai vendégeknek, szakmai előadásokkal és kapcsolatépítéssel. Szerintem ez lesz a következő szint, amit a hazai whisky illetve bárkultúra megérdemelne és talán addigra el is vár.

2015 .November 7. 14 óra Corinthia Hotel Budapest , Erzsébet körút 43.

Addig bírjátok ki még egy kicsit valahogy:)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása